Jaaroverzicht 2020

Nieuwe generatie BiSC. En collega’s met nieuwe uitdagingen.

BiSC beweegt! Zo kreeg de organisatie in 2020 versterking met ‘een nieuwe generatie BiSC’. En ook waren er collega’s met nieuwe uitdagingen.

Sinds het laatste kwartaal zijn Carmen Ploeger (van 2019 tot aan juli 2020) en Nawal Badr (vanaf juli 2020) vanuit BiSC aan de slag met het Smart Marketing Platform voor de bibliotheken in Utrecht. Een welkome nieuwe generatie marketeers voor onze innovatieprojecten in de provincie Utrecht.

Sinds januari 2020 versterkt Maja van Eijndthoven BiSC als projectmedewerker Innovatie. Als mediawetenschapper werkt ze onder meer aan het project Informatievaardigheden voor het vo. Daarnaast is Maja als cultuurcoach en mediacoach actief voor de Bibliotheek Z-O-U-T.

Vanaf 1 maart 2020 ging Margriet Meussen bij BiSC aan de slag als projectleider voor het 0 Euro Lidmaatschap. We kwamen in contact toen Margriet bij de Bibliotheek Eindhoven verantwoordelijk was voor de implementatie van CRM met Dynamics en het Smart Marketing Platform. Samen met de collega’s van BiSC en de Utrechtse bibliotheken maakt Margriet een succes van het 0 Euro Lidmaatschap, van Bieb Werkt, Bieb Prikkelt, Bieb Verbindt … en meer!

2020 was ook het jaar van nieuwe persoonlijke uitdagingen. Zo ging Marcel Zitvast na 17 jaar dienstverband aan de slag bij Wateropleidingen. Als technisch beheerder en medewerker van onze helpdesk was hij voor de Utrechtse bibliotheken een vaste waarde in hun ICT-ondersteuning.

En ook Sia van Keijsteren maakte in 2020 de overstap naar een nieuwe organisatie. Vanaf 1 juni is zij gestart bij NBD Biblion in de functie van Accountmanager New Business. Productontwikkeling staat steeds hoog op haar prioriteitenlijst. Iets waar ze BiSC veel plezier mee heeft gedaan, met onder meer de Biebroam. En iets wat NBD Biblion ongetwijfeld nog veel moois gaat brengen!

In mei 2020 nam Jan Crajé na 46 jaar afscheid van het bibliotheekwerk en verruilde hij zijn plek bij BiSC voor een welverdiend pensioen. Naar eigen zeggen hoopt hij nog zo’n dertig jaar ‘vrij’ te zijn. Na een imposante carrière gunnen we hem dat natuurlijk van harte.

Juni 2020 was de maand waarin BiSC afscheid nam van Mieke van der Meij. Ook zij ging met welverdiend pensioen. Mieke trad in 1987 in dienst bij de rechtsvoorganger van BiSC als administratief medewerker bij de bibliotheek Maarsen/Maarssenbroek. Maar uiteindelijk was Mieke toch echt iemand van de inhoud. Daarom is zij uiteindelijk haar rol gaan spelen in de ondersteuning van bibliotheken. Met onder meer de BiSC-speerpunten educatie en basisvaardigheden als haar ‘ding’.

Sinds 1 oktober versterkt Kirsten Sinke het BiSC-team. Naast haar werk voor Cubiss geeft Kirsten vanuit BiSC invulling aan het Utrechtse programma voor educatie en basisvaardigheden. Op lokaal, provinciaal en landelijk niveau is Kirsten bekend met de diverse programma’s en aanpakken. Kirsten wordt bijgestaan door adviseurs educatie en basisvaardigheden van Cubiss.

Op het gebied van communicatie, waaronder het verzorgen van de maandelijkse BiSC-nieuwsbrief als ook dit Jaaroverzicht, heeft – na vele jaren van advisering, ondersteuning en fijn samenwerken – Herman Nieuwenhuis dit stokje overgedragen aan adviseur communicatie bij Cubiss, Thijs de Groof.

En ‘last’ – en zeker niet ‘but least’: Cor Wijn is Roy Pamboer opgevolgd als voorzitter van de Raad van Toezicht van BiSC. Vanaf 2012 loodste voormalig gemeentebestuurder Pamboer BiSC door roerige tijden, waarin nieuwe vorm en inhoud werd gegeven aan de ‘provinciale ondersteuningsinstelling’. BiSC ontwikkelde zich naar de buitenboordmotor voor bibliotheekvernieuwing in het Utrechtse netwerk en daarbuiten en is Roy erkentelijk voor zijn scherpe oog daarop.