De doelstelling: voor iedere Utrechtse Bibliotheek zal binnen dit project een propositie worden uitgewerkt gericht op (een) specifieke doelgroep(en). Daarbij hanteren we in principe twee kaders:
- ‘Bieb Werkt’. Deze propositie is gericht op concrete voordelen voor de doelgroep, zoals de mogelijkheid om binnen het lidmaatschap werkplekken te kunnen reserveren, korting te krijgen op activiteiten of op de horecavoorzieningen.
- ‘Bieb Prikkelt’ (werktitel). Deze propositie is gericht op promotie van een specifiek deel van de programmering, gekoppeld aan een thema (dat kan variëren per Bibliotheek)
Het ontwikkeldoel voor 2020: leren hoe proposities moeten worden opgebouwd en gecommuniceerd, zodanig dat deze aantrekkelijk genoeg zijn voor (anonieme) bezoekers en deelnemers om zich te registreren met naam, email adres en profielgegevens (interesses en behoeften).
Het resultaat: uitgewerkte proposities met bijbehorende technische componenten, geautomatiseerde follow-up campagnes en geïnstrueerd personeel.
Fasering: start in september 2020. De maatschappelijke situatie maakt het op dit moment lastig een planning te maken voor publiekslancering van de verschillende proposities. In het beginstadium zal daarom de nadruk liggen op conceptontwikkeling per Bibliotheek. Daadwerkelijke meting van de resultaten en optimalisatie van de proposities is voorzien voor 2021.
Bieb Werkt zal bij Bibliotheek Eemland in het vierde kwartaal van 2020 als eerste pilot gelanceerd worden naar het publiek. Bibliotheek ZOUT werkt nu samen met BiSC aan de invulling van de propositie voor Bieb Prikkelt. Het thema daarbij is ‘Lokaal wortelen’. Uit klantonderzoek is namelijk gebleken dat bezoekers en deelnemers erg geïnteresseerd zijn in informatie over en activiteiten die betrekking hebben op hun lokale leefgemeenschap. Lancering naar het publiek is voorzien voor begin 2021.
Projectleider: Stefan de Bruin. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met hem opnemen via s.de.bruin@biscutrecht.nl of 06-14267980.
Terug naar de nieuwsbrief