Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

Bibliotheekplaza 2015

11 februari 2015

Bibliotheekplaza 2015

11 februari 2015

In 2015 organiseert ProBiblio voor de negende keer een dag vol inspiratie en ontmoeting: BibliotheekPlaza. Dit keer vindt het plaats in het centrum van Utrecht, in het prachtige Muziekpaleis TivoliVredenburg. U bent er dit jaar toch ook (weer) bij? Het programma van de 14e april -mede vormgegeven door Ronald Huizer van BiSC- staat bol van interessante en inspirerende sprekers, zoals gewoonlijk van buiten de branche. Zij kijken natuurlijk vanuit hun perspectief naar onze bibliotheekwereld!
Dit is uw kans! Schrijf u in voor Bibliotheekplaza, op dinsdag 14 april in Utrecht.

Op 14 april is het…business as unusual

Bibliotheken veranderen meer en meer naar ontmoetingsplekken die een belangrijke rol spelen in de lokale samenleving. Samenwerking met diverse partners draagt hieraan bij én zorgt voor een positief effect op het imago van de bibliotheek.
Voorbeelden van dergelijke samenwerkingsverbanden zijn de Chocoladefabriek, Rozet en de hotspot die Spoorzone heet. De lokale bibliotheekcollectie boet in aan relevantie voor de bezoekers van de bibliotheek; de verbintenissen met andere collecties en andere organisaties worden de drijvers. Het type samenwerkingspartners heeft invloed op het imago van de bibliotheek. In hoeverre is het belemmerend voor een sterk en eenduidig imago dat we werken in een decentraal stelsel? Waarin de één de pijlen richt op het onderwijs, de ander op het sociale domein en de volgende op leeskringen en cultuur.
Inzet op imagoverbetering en een eenduidige positionering lijkt een absolute prioriteit voor bibliotheken. Maar wat is ervoor nodig om een swingende, effectieve en collectieve draai te maken? Want: niets veranderen is geen optie.
Genoeg interessante vragen en invalshoeken waarbij er van alles te leren valt van organisaties buiten de branche. Tijdens Bibliotheekplaza 2015 komen sprekers aan het woord die erin zijn geslaagd hun oorspronkelijke doelstelling overeind te houden door allianties aan te gaan met relevante en aansprekende partners. Zij hebben door deze samenwerking een positieve draai gegeven aan beeldvorming en imago: business as unusual.

Voor meer informatie

http://www.probiblio.nl/actueel/bibliotheekplaza#home