De doelstelling: bezoekers van Bibliotheek Eemland en dan met name in het Eemhuis, die geen leenabonnement (willen) afsluiten, proberen we te verleiden om een profiel aan te maken en toestemming te geven voor klantinteractie.

Het ontwikkeldoel: leren hoe een moderne ‘propositie’ (kleine voordelen verschaffen aan het publiek) moet worden opgebouwd en gecommuniceerd, zodanig dat deze aantrekkelijk genoeg is voor (anonieme) bezoekers die gebruik maken van de bibliotheekvoorziening om zich te registreren met naam en email adres.

Het resultaat: een uitgewerkte propositie met bijbehorende technische componenten, geautomatiseerde follow-up campagnes en geïnstrueerd personeel.

Fasering: voorbereidingen zijn in 2019 en in het eerste kwartaal van 2020 getroffen. Door de coronacrisis is de geplande lancering in het voorjaar van 2020 uitgesteld. De publiekslancering is nu voorzien voor eind oktober, begin november 2020, mits de maatschappelijke situatie dat toelaat natuurlijk.

Waar de oorspronkelijke propositie bestond uit voordelen zoals korting op de koffie, gratis gebruik van lockers en toilet, hebben we onlangs een belangrijk element aan de propositie toegevoegd, namelijk werkplekreservering. Er zijn bij Bibliotheek Eemland werkplekken met pc’s beschikbaar en tot voor kort was dat ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’.
Mede door de coronacrisis is er grote behoefte bij zowel het personeel als bij de klanten om daar meer structuur in aan te brengen. Op basis van input van Bibliotheek Eemland en Bibliotheek Utrecht ontwikkelen we daarom nu binnen het Smart Marketing Platform de module ‘Werkplekreservering’. Dit maakt het mogelijk voor bezoekers om online een werkplek te reserveren in blokken van een half uur. Dat moet een zeer waardevolle toevoeging aan de 0 Euro propositie blijken te zijn. Door deze uitbreiding hebben we ook besloten om de oorspronkelijke naam van het lidmaatschap te wijzigen van Bieb Basis naar Bieb Werkt. Dit is een label dat past bij het concrete aanbod en zo meer tot de verbeelding spreekt bij het publiek.

Projectleider: Pim Halkes van Smart Connections. Projectmedewerkers zijn Joris Haanstra, Kim Bos, Rob Wijnands, Indra Waardenburg van Bibliotheek Eemland en Stefan de Bruin van BISC. Voor meer informatie kunt u met Stefan contact opnemen via s.de.bruin@biscutrecht.nl of 06-14267980.

Terug naar de nieuwsbrief