Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

Co-creatiesessies tijdens de Kinderboekenweek

Geplaatst: 28 november 2024

Co-creatiesessies tijdens de Kinderboekenweek

Geplaatst: 28 november 2024

Ervaringen Bibliotheek Utrecht 

Afgelopen 2 t/m 13 oktober vond de Kinderboekweek plaats. ‘Lekker eigenwijs’ (zo luidde het thema…) organiseerde Bibliotheek Utrecht co-creatiesessies in de wijkbibliotheken Kanaleneiland, Leidsche Rijn Centrum en Overvecht. Om op die manier er samen een extra groot feest van te maken.  

We vroegen Estrella Reyes Pinto van BiIbliotheek Utrecht naar de opzet van de co-creatiesessies en de ervaringen. 

Wat was het doel van de co-creatiesessies tijdens de Kinderboekenweek, en hoe hebben jullie dit aangepakt met de kinderen?  
“We wilden samen met de kinderen een eigenwijs feest organiseren, in de bibliotheek. Een feest dat écht van henzelf was en waarbij eigenaarschap ontstond bij de kinderen. De kinderen in hun kracht zetten en in co-creatie een divers programma voor de kinderen uit de wijk organiseren.” 
 
“We zijn gestart met brainstormsessies. Met kennismakingsspelletje en brainstormoefeningen. De feestcommissie bestond uit kinderen van verschillende scholen; het creëren van een veilige sfeer vonden we hierin belangrijk. Niet iedereen durft iets te delen in een groep, laat staan met andere kinderen die je niet kent.”  

Hoe hebben de kinderen bijgedragen aan het creatieve proces, en wat voor invloed hadden hun ideeën op het eindresultaat? 
“De ideeën van de kinderen waren leidend. Natuurlijk zorgden wij als programmamakers voor realistische kaders, maar het programma an sich werd door de kinderen bedacht. De programmamakers zijn erna aan de slag te gaan om de activiteiten praktisch voor elkaar te krijgen.”  

Wat waren opvallende of verrassende ideeën die kinderen inbrachten, en hoe hebben deze het programma verrijkt? 
“In Leidsche Rijn waren er kinderen die zelf workshops aanboden, zoals de nieuwste TikTok-dansjes leren of sieraden maken. Ook kwamen kinderen met een zelf ingericht snoepcafé met zelfgemaakte hapjes. Of ‘lezergamen’ tussen de boeken, of een dj-workshop. In Overvecht was er een boekenrace, maar ook wie het aller-hardst kon voorlezen. En Kanaleneiland had een heuse silent disco met een playlist met nummers van de feestcommissie, een ‘the-floor-is-lava-race’ tussen de boeken, en een verhalenbingo.” 
 
“Naast samenwerking met de kinderen, waren we ook een samenwerking aangegaan met een culturele partij, die op de avond zelf een workshop verzorgde. Een mooie toevoeging!”  

Wat denk je dat de kinderen zelf hebben geleerd of ervaren door actief deel te nemen aan deze co-creatiesessie? 
“Ze hebben geleerd wat er allemaal komt kijken bij de organisatie van een groot event, zoals planning, publiciteit, programma. Ze waren heel betrokken bij de verschillende facetten die horen bij het opzetten van een feest. Van posters ontwerpen tot flyeren, programma’s bedenken en tijdens de avond helpen opbouwen en opruimen.” 

Welke inzichten of inspiratie neem je als programmamaker mee uit deze ervaring, en hoe kunnen andere programma’s hier in de toekomst van profiteren? 
“Wij gaan komend jaar de kinderen van de feestcommissie weer benaderen. We willen er een duurzame samenwerking van maken. De kinderen waren zo enthousiast na het feestje en willen graag betrokken blijven bij de bieb. Dit is voor ons heel waardevol en fijn. Het idee is om de groep kinderen regelmatig uit te nodigen om mee te denken over nieuwe programma’s en hun input te delen. Een soort ambassadeursclub. Tijdens het eigenwijze feestjes waren er meer kinderen die graag betrokken wilde zijn, dus ik denk dat we een nieuwe oproep gaan doen.”  

Verschillen per wijk 
“Verder was het interessant om te merken hoe verschillend de aanmeldingen verliepen per wijk. Zowel qua aanmeldingen voor de feestcommissie, als voor het reserveren van kaartjes voor het feest door kinderen uit de wijk. In Leidsche Rijn zat de feestcommissie direct vol en waren de kaartjes voor het feest ook binnen no-time uitverkocht. In Overvecht en Kanaleneiland had het een langere aanlooptijd nodig en ook een andere aanpak. Zoals veel directer kinderen benaderen via tussenpersonen, docenten, leesmediaconsulenten en appgroepen in de wijk. Voor Kanaleneiland was het vrij nieuw om in de avond voor deze leeftijd (8-12 jaar) een feest te organiseren zonder ouders erbij. Ik vond het belangrijk om de ouders het vertrouwen te geven dat de kinderen bij ons in goede handen waren.”  

“Dus dat betekende ook: voldoende personeel met BHV, een toezichthouder aanwezig én telefoonnummers van alle ouders/verzorgers, zodat we altijd iemand konden bereiken, mocht dat nodig zijn. Ouders/verzorgers moesten bij het wegbrengen van hun kind op een formulier aangeven, wie hun kind weer kwam ophalen. Dat soort veiligheidszaken zijn noodzakelijk als je in het donker een feest organiseert met deze jonge doelgroep.” 

“Hoe dan ook: uiteindelijk hadden we een ‘Lekker Eigenwijs Feestje’ in de wijkbibliotheken in de avond zonder ouders! En hoe enthousiast alle wijkkinderen waren. Regelmatig hoorden we: volgend jaar weer…??”. 

Contact 
Neem voor meer informatie gerust contact op met Estrella Reyes Pinto (Bibliotheek Utrecht).   
 

(Foto: Maarten Mooijman).