Het is alweer een paar maanden geleden dat ik hier mijn laatste blogje over CRM gepubliceerd heb. Die radiostilte had een aantal oorzaken, waar ik u niet mee zal lastigvallen. De enige prettige reden was dat ik sinds dit voorjaar een andere rol heb gekregen binnen BiSC. Op mijn visitekaartje staat nu ‘Programmamanager Innovatie’.

Dat betekent een stevige verantwoordelijkheid voor de invulling en uitvoering van het meerjaren innovatieprogramma voor de Utrechtse Bibliotheken. Dat ga ik natuurlijk niet in splendid isolation doen, maar samen met mijn collega’s bij BiSC en vooral met de bibliotheken zelf!

Ik heb daarom een tijdje terug mijn CRM-bril afgezet en verruild voor een hip model met een (nog) bredere kijk op dingen. Een multifocaal exemplaar, zeg maar. En met die nieuwe bril heb ik eerst eens een tijdje rustig om me heen gekeken.

‘En… wat zag je allemaal?’, zult u nu wellicht denken.  Nou best veel, kan ik u bekennen. Ik zal daar op deze plek gedoseerd op terugkomen, maar wil wel alvast een belangrijk inzicht met u delen. En dat is dat de weg die we met CRM als strategie zijn ingeslagen in Utrecht, de juiste is. Het is mijns inziens de enige route naar de Bibliotheek van de Toekomst.  Die weg heet ‘klanten boeien en binden met relevante waardeproposities en bijbehorende communicatie’. Die naam past natuurlijk nooit op een naambordje, dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Als voorbeeld noem ik een 0-euro lidmaatschap. Daarover binnenkort meer.

Met mijn multifocus was echter ook te zien dat we nog veel winst kunnen behalen door allerlei goede ideeën, kansrijke initiatieven en kennispartners meer te verbinden en elkaar te laten versterken. Daar ga ik me de komende jaren dan ook sterk voor maken.

Tot slot nog een dankwoordje richting een Bibliotheek in het zuiden des lands. Ik ontving namelijk vorige week een email met als intro: ‘Ik las in je blog dat jullie interessante stappen zetten met CRM, kunnen we daar eens over praten?’. Dat was voor mij mede de inspiratie om nu de blogpen weer op te nemen. Want het werkt dus. I’ll be back. Volgende maand.

 

Terug naar de nieuwsbrief