Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

Data, analyse en inzicht als basis voor duurzame klantrelaties

Geplaatst: 19 juni 2025

Data, analyse en inzicht als basis voor duurzame klantrelaties

Geplaatst: 19 juni 2025

Samen leren en doen tijdens de CRM-doe dagen 

Donderdag 5 juni waren we te gast bij Smart Connections in Utrecht voor de eerste CRM-doe dag. Een inspirerende werkdag voor marketing- en communicatiemedewerkers van bibliotheken uit Utrecht, Brabant en Limburg, op initiatief van BiSC en Cubiss. De CRM-doe dagen staan in het teken van samen leren door te doen.  
 
CRM gaat over het beheren van relaties met klanten. Het is een manier om de band met verschillende gebruikersgroepen te onderhouden en verbeteren. In Utrecht gebruiken alle bibliotheken de CRM-tool Smart Marketing Platform (SMP) van Smart Connections. Ook enkele Brabantse en Limburgse bibliotheken werken met dit platform. Dat maakt dat bibliotheken veel van elkaar kunnen leren wat betreft de toepassing van het systeem, inspiratie kunnen opdoen uit elkaars campagnes en samen aan nieuwe campagnes kunnen werken. BiSC speelt daarbij een verbindende rol.  
 
Data & Analyse  
Iedereen die voor zijn of haar bibliotheek met het SMP werkt, is welkom om aan te sluiten bij de CRM-community en deel te nemen aan de CRM-doe dagen. Tijdens de bijeenkomst van 5 juni stond het thema Data & Analyse centraal. Eén van de onderwerpen die eind 2024 naar voren kwamen in het CRM-evaluatieonderzoek door HEROES. Zo hebben deelnemers gezien: 

  • …hoe je snel een overzicht kunt maken van de verdeling van jouw leden over het type abonnementen dat je aanbiedt; 
  • …hoe je grip en zicht krijgt op het effect van bijvoorbeeld een activatiecampagne; 
  • …hoe je handig kruistabellen kunt maken, bijvoorbeeld om inzichtelijk te maken in welke leeftijdscategorieën de leden van een bepaalde vestiging vallen. 

De volgende CRM-doe dagen staan gepland op 

  • Dinsdag 7 oktober – Thema: profielverrijking. Hoe verrijk je klantprofielen met relevante gegevens voor betere segmentatie en communicatie? 
  • December (precieze datum volgt) – Thema: nog nader te bepalen, input vanuit evaluatieonderzoek HEROES. 
     

Tijdens beide bijeenkomsten is er opnieuw ruimte voor verdieping, kennisdeling en natuurlijk: doen! Samen blijven we bouwen aan een slimmer gebruik van CRM binnen de bibliotheeksector. 
 
Strategie voor duurzame groei  
Maar CRM is veel meer dan alleen een tool. Het is een strategie voor duurzame groei in publieksbereik. In het geval van bibliotheken gaat het dus om het bijhouden van informatie over leden en bezoekers, zoals: 

  • Welk type abonnement iemand heeft; 
  • Hoe vaak iemand komt of leent; 
  • Welke interesses iemand heeft; 
  • Of iemand wel of niet reageert op een nieuwsbrief of campagne. 

Zo kun je als bibliotheek beter inspelen op de behoeften van (potentiële) leden en bezoekers. Bibliotheken sturen met behulp van het SMP jaarlijks duizenden nieuwsbrieven, campagnes en serviceberichten naar leden.  
 
BiSC biedt ondersteuning rond de inzet van CRM en het SMP. We werken samen aan het verhogen van de CRM- en SMP-deskundigheid bij de Utrechtse bibliotheken. Met als uiteindelijk doel om de relaties met (potentiële) klanten bij te houden, te onderhouden en te verbeteren! 

Meer weten of aansluiten bij de CRM-community? 
Wil je ook aan de slag met CRM, leren van andere bibliotheken of meedoen aan de volgende CRM-doe dagen? Neem dan contact op met Iet Wiersma. Zij denkt graag met je mee!