Vorige week donderdag 12 juni was het Nationaal Bibliotheekcongres in de Jaarbeurs Utrecht. BiSC was er natuurlijk ook bij en presenteerde er drie initiatieven.
De Biebkapper
In Nederland hebben bijna 3,3 miljoen volwassenen onvoldoende basisvaardigheden om volwaardig te kunnen meedoen in onze samenleving. De dienstverlening van bibliotheken voor deze doelgroep is de laatste jaren verbreed en geprofessionaliseerd. Maar toch is deze doelgroep voor de Bibliotheek vaak nog moeilijk te bereiken.
Samen met Bibliotheek Utrechtse Venen in Woerden heeft BiSC het concept De Biebkapper uitgewerkt.
Met De Biebkapper gaan we met een deel van deze doelgroep, mensen met een krappe beurs, in gesprek. We spelen in op de behoefte om weer eens geknipt te worden door een professionele kapper en gaan op een laagdrempelige manier in gesprek over andere zaken die in hun leven spelen. Zijn er uitdagingen waar men tegenaan loopt en waar de Bibliotheek een rol in kan spelen?
Via De Biebkapper ben je in gesprek met de doelgroep en heb je direct de gelegenheid om te vertellen over de mogelijkheden van het Taalhuis en ander aanbod van jouw bibliotheek. De Biebkapper kan ook een middel zijn om in contact te komen met nieuw publiek, om hen goed te leren kennen en inzicht te geven in wat jouw bibliotheek te bieden heeft of om samen nieuw aanbod te ontwikkelen.
Tijdens het Bibliotheekcongres hebben we veel goeie gesprekken met bibliotheekcollega’s vanuit het hele land gevoerd en bleek er veel interesse te zijn voor het concept en onze eerste ervaringen vanuit de pilots in Woerden. Dat sterkt ons in het doorzetten van pilots in de provincie Utrecht!
Wil je meer weten? Neem dan contact op met onze adviseurs Femke Reijnen of Joris Haanstra.
De Democratische Code
We zien bibliotheken steeds meer programmeren rondom burgerschap. Maar dat kan af en toe best wel ingewikkeld zijn. Er kunnen controversiële onderwerpen aan bod komen, waardoor er vaker de vraag gesteld wordt: waar zijn we eigenlijk van? En wat willen we wel, en wat willen we niet dat er binnen onze bibliotheek gebeurt of geprogrammeerd wordt?
BiSC heeft samen met de Stichting Voor Democratie, bibliotheken, social designers en Probiblio, en met financiële steun van de Koninklijke Bibliotheek, een zogeheten democratische code ontwikkeld. Net als bij bijvoorbeeld een journalistieke code, staan hier waarden en uitgangspunten in die je als bibliotheek kunt gebruiken bij het maken van keuzes binnen je programmering en bij de communicatie hierover. Het geeft rust en brengt het gesprek onder collega’s op gang over de rol van de hedendaagse bibliotheek. En het draagt bij aan professionalisering, wat weer zorgt voor een hogere kwaliteit van de activiteiten.
In een interactieve sessie gingen we tijdens het Bibliotheekcongres met deelnemers in gesprek over aansprekende voorbeelden uit de praktijk en bespraken we of de code hen een volgende keer zou kunnen helpen. Dat leverde interessante gesprekken op. Eén van de uitkomsten was om vooral intern het gesprek over waarden en grenzen en met je collega’s aan te gaan. Daarbij kan de code goed helpen. Een eigen code schrijven zou kunnen helpen om eigen accenten toe te passen of eigen taal te gebruiken. Probiblio en BiSC zijn bezig een praktijkgids met aansprekende voorbeelden samen te stellen, waarmee bibliotheken vooral makkelijk zelf het gesprek intern kunnen voeren. We houden je op de hoogte!
Wil je meer weten? Neem dan contact op met onze adviseur Joris Haanstra.
Programmeren met gemeenschappen
De moderne bibliotheek heeft veel verschillende rollen te vervullen in de maatschappij. Dat vraagt om het verkennen van nieuwe manieren van werken. Om bibliotheken te helpen met de invulling daarvan zijn Probiblio en BiSC een samenwerking gestart met de social designers van Bureau AM.
Samen met verschillende bibliotheken in Utrecht en Noord- en Zuid-Holland zijn zij aan de slag gegaan met social design-experimenten. Daarbij draait het bijvoorbeeld om programmeren met de gemeenschap in plaats van voor de gemeenschap.
Tijdens het Bibliotheekcongres kwamen in verschillende deelsessies social design-casussen uit onze regio’s aan bod. We bespraken de uitgangspunten van social design en gingen in subgroepen aan de slag met vier concrete casussen, die we vervolgens plenair bespraken. Het was een inspirerende en creatieve uitwisseling, die waardevolle inzichten opleverde over wat social design kan betekenen voor de bibliotheeksector.
Wil je meer weten? Neem dan contact op met onze adviseur Joris Haanstra.