Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

IDO-campagne 2024

Geplaatst: 4 juni 2024

IDO-campagne 2024

Geplaatst: 4 juni 2024

Ook in 2024 gaat de landelijke IDO-campagne van start. De details van de landelijke campagne vind je in de Handreiking lokale mediastrategie en campagne IDO. Naast de tv-spotjes voor ouderen, laaggeletterden en hun sociale omgeving, is er een online campagne voor jongeren en nieuwe Nederlanders. Begin april komen er in de marketingtoolkit IDO nieuwe spotjes, posters en flyers voor jongeren bij. Lees alle informatie over de landelijke campagne.


Toolkit materialen
Vanuit de provinciale middelen en een bijdrage van de KB zijn de volgende materialen beschikbaar gesteld:

  • 7 filmpjes van 30 seconden MP4 en Youtube met elk een eigen onderwerp en een eigen acteur. Bekijk de video’s hier.  
  • 7 filmpjes van 6 seconden, MP4 en Youtube
  • 14 posters (staand en liggend, in diverse formaten, met verschillende boodschappen)
  • Flyer
  • Teksten voor social media
  • Tekst voor toeleiders
  • Kerntekst over het IDO
  • Losse beelden
  • Narrowcasting, webbanners en social media banners

Waar vind je wat
Je vindt de IDO-campagnematerialen op de website landelijke huisstijl in diverse mappen. 

Posters en flyers: toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne ’22 en ’23, drukwerk/download
Kernverhaal voor IDO-gebruiker en toeleider, teksten social media: toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne ’22 en ’23, documenten
Video’s, narrowcasting, webbanners en social media banners: toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne ’22 en ’23, digitale materialen
Foto’s: toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne ’22 en ’23, mapdrukwerk/download. Je ziet een klein zinnetje tussen de kop en de foto’s, daar zit de link naar de beeldbank: De losse beelden van deze campagne-uitingen zijn verkrijgbaar in de beeldbank. Ze mogen alleen voor lokale marketing van het IDO gebruikt worden en zijn rechtenvrij tot 1 september 2025.
Materialen in nieuwe huisstijl: toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne ’22 en ’23, Drukwerk/download verrijkte huisstijl of digitale materialen verrijkte huisstijl. 
Je kunt als bibliotheek zelf bepalen welke huisstijl je inzet. In december wordt de nieuwe huisstijl gedeeld met de bibliotheken. Bekijk de FAQ rondom huisstijlverrijking van de bibliotheek.

Het downloaden kan anders zijn dan je gewend bent. Bekijk de korte instructie.

Alle materialen worden ter beschikking gesteld aan de bibliotheken, ongeacht welke provincie. Verschil in de versies is het onderwerp, het accent van de acteur en de doelgroep.

Zit jouw formaat er niet bij? Mail Femke Reijnen.


Bereik 
Hoe bereik je de doelgroep? Denk eens aan toeleiders zoals huisartsen, diverse loketten bij de gemeente, de apotheek. In de toolkit vind je het kernverhaal voor toeleiders en voor IDO-gebruikers. Kopieer de tekst, plaats je bibliotheeklogo erbij en stuur het door naar de toeleider met het verzoek om een poster op te hangen en de flyer neer te leggen. Die flyer vind je ook in de toolkit.


Monitoren 
We willen graag weten hoeveel extra mensen het IDO weten te vinden door de campagne. Het is dus nog belangrijker dat de output registratietool goed wordt bijgehouden. 


Voorbeelden en evaluatie
Een kort overzicht van de inzet van de bibliotheken voor 2022 vind je in de evaluatie. Hier vind je ook de resultaten van de inzet van middelen voor de provinciale campagne en wat er nog meer is bereikt. Lees ook het artikel in het Bibliotheekblad van januari 2023 over de provinciale IDO-campagne en nieuwe huisstijl.


Meer informatie
Heb je vragen? Neem contact op met Femke Reijnen.

Kijk hier voor voorbeelden uit Brabant en Limburg.