BiSC liet onderzoek doen; vraag de uitkomsten op!
De digitalisering in de samenleving versnelt in hoog tempo. Hoe speel je hier als Informatiepunt digitale overheid (IDO) op in? En welke extra diensten of ‘waardeproposities’ zijn kansrijk? Vanuit onze rol om bibliotheken te ondersteunen op het gebied van digitaal burgerschap, lieten wij hier een onderzoek naar uitvoeren.
Het onderzoek is uitgevoerd bij de Bibliotheek Nieuwegein, door Frisse Duik, en de resultaten zijn interessant voor iedere bibliotheek.
Meerdere facetten, meerdere aanpakken
Veel IDO-bezoekers worstelen met digitale middelen. Het zorgt niet alleen voor functioneel ongemak, maar het leidt ook vaak tot stress, schaamte en zelfs tot gevoelens van uitsluiting. Hoe men er vervolgens mee omgaat, is afhankelijk van meerdere facetten. Denk aan het wel of niet kunnen uitbesteden (men zoekt hulp bij iemand ‘die alles wel regelt’), de mate van affiniteit met digitalisering of de mate waarin het noodzakelijk is om iets te beheersen. Het onderzoek beschrijft deze verschillende facetten en de manieren waarop een bibliotheek of IDO daar het beste op in kan spelen.
Rol IDO
Mensen die niet vaardig zijn met digitale middelen, maken zich grote zorgen over het veilig gebruik ervan. Het onderzoek wijst uit dat er veel bereidheid is tijd te investeren om te leren hier beter mee om te gaan. Hier is een rol weggelegd voor het Informatiepunt Digitale Overheid van jouw bibliotheek! Maar hoe vul je die (verder) in?
Meer informatie
Wil je meer weten over het onderzoek en de wijze waarop BiSC kan ondersteunen? Maak dan een afspraak met Joris Haanstra.
(Beeld/bron: Pexels.com, Kampus, 7983583)