Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

OCLC: activiteiten en ontwikkelingen

Geplaatst: 2 november 2015

OCLC: activiteiten en ontwikkelingen

Geplaatst: 2 november 2015

OCLC gaf tijdens haar contactdag op 15 oktober een presentatie over de thema’s waarmee zij zich de komende tijd bezighoudt en signaleert een aantal ontwikkelingen:

– Er is een taskforce opgericht die zich richt op het monitoren, uitvoeren en verder ontwikkelen van de contracten met uitgevers die e-content aanbieden. Op dit moment neemt dit enorm toe en wordt het aanbod via UKB steeds groter. Inmiddels al meer dan 86 miljoen objecten wereldwijd.

– De surfmarket-collecties worden toegevoegd en zichtbaar gemaakt op de aangesloten UKB bibliotheken via Worldcat.

– Het Worldshare Management Services (WMS) wordt op dit moment verder ontwikkeld en uitgerold. Dit betreft verschillende zogenaamde ‘suites’ waarin de volgende onderdelen beheerd kunnen worden: de GGC, acquisitie, licenties, analyses en rapporten, e-services voor electronic collecting en het IBL.

– OCLC signaleert dat de functie van zoeken is veranderd. Denk aan de verandering ‘van print naar digitaal’. Dit betekent ook een transitie van diensten, functies en workflow van ‘oude technieken’ naar nieuwe methoden, services en technieken die vanuit de cloud worden aangeboden. Uiteindelijk zal dit leiden tot metadata-globalization, wat betekent dat er wereldwijd gezocht kan worden (bijvoorbeeld met behulp van Worldcat).

E-books, digitalisering van de collectie, maar ook mediawijsheid zijn belangrijke thema’s. Deze ontwikkelingen hebben invloed op bibliotheekwereld, die ook in deze verandering mee moeten gaan. Het verbeteren van de zoekfuncties  in combinatie met onderzoek naar de mogelijkheden van de NBC+ zijn in dit kader zaken waarmee BiSC op dit moment druk bezig is. Zo levert BiSC haar bijdrage aan het beschikbaar stellen van de juiste informatie aan een steeds grotere doelgroep.