Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

Verslag CRM-bijeenkomst 12 december 2024

Geplaatst: 30 januari 2025

Verslag CRM-bijeenkomst 12 december 2024

Geplaatst: 30 januari 2025

Inspiratie, kennisdeling en ontmoeting. Tijdens de tweede CRM-bijeenkomst van 2024, van BiSC en Cubiss voor bibliotheken, stonden deze woorden centraal. Zo’n 25 deelnemers van bibliotheken uit Utrecht, Brabant, Limburg en daarbuiten kwamen samen om het met elkaar te hebben over werken aan en met CRM. Enerzijds gericht op het Smart Marketing Platform, anderzijds gericht op Customer Relationship Management in het algemeen. 
 
De Bibliotheek inspireert 
Zo vertelden de Utrechtse bibliotheekorganisaties KunstenHuis Idea, de Bibliotheek
Z-O-U-T en Bibliotheek Veenendaal over Bieb Inspireert. Dit project, ondersteund door BiSC en Smart Connections, heeft als doel om nieuwe doelgroepen naar de bibliotheek te leiden, met behulp van inspirerende programmering. Het project richt zich op eigen bekende klanten, eigen onbekende klanten en onbekende nieuwe/potentiële klanten. Doormiddel van nieuwsbrieven op maat en extra’s op basis van geregistreerde interesses.  
 
Wing Yie Chung (KunstenHuis Idea) en Inge Huijs (de Bibliotheek Z-O-U-T) lichten toe welke vijf stappen er gezet zijn en met welk resultaat, en hoe ze dit jaar vervolg geven aan dit project. Andere bibliotheken die met het SMP werken kunnen direct gebruik maken van de interessegebieden die er binnen dit project gekozen en ingericht zijn, en leren van de stappen die de Utrechtse bibliotheken de afgelopen periode gezet hebben.  
 
Hoe bereiken we de doelgroep jongeren  
Tesse Reversma van de Bibliotheek Nieuwegein en Ilse Pullens van Cubiss zijn (met anderen) op zoek gegaan naar nieuwe manieren om jongeren te bereiken. Dit deden zij via een designsprint van een week, met als ontwerpvraag: hoe kunnen we middelbare scholieren – die nu in het beste geval gebruik maken van de bibliotheek voor school – vanuit zichzelf gebruik laten maken van de bibliotheek, omdat deze voor hen waarde toevoegt?  

Uiteindelijk is hier het idee voor de Book Box uit voortgekomen. Een doos met een boek met bijbehorende ‘goodies’. Zoals een recept, spelletje, podcast, playlist, etc. Deze box is tijdens de designsprint uitgewerkt als prototype. Op deze manier konden de vier deelnemers vanuit vier verschillende bibliotheken in gesprek met 11 tieners/jongvolwassenen. Het voornaamste doel was juist: in gesprek met de doelgroep en van ze leren. Wil je meer weten over de inzichten vanuit de gesprekken, het concept of over hoe zo’n designsprint in z’n werk gaat? Ilse Pullens kan je er meer over vertellen.  
 
Aan de slag gegaan met doelgroep 12-18 jarigen 
De vier Utrechtse ‘Klein Binnen Groot-bibliotheken’ de Bibliotheek Utrechtse Venen, de Bibliotheek Nieuwegein, de Bibliotheek Lek & IJssel en Bibliotheek Het Groene Hart, zijn op een andere manier aan de slag gegaan met de doelgroep 12-18 jarigen. Zij hadden als doel om jeugdabonnementen te reactiveren, in aanloop naar het betaalde abonnement vanaf de 18e verjaardag.  

Hiervoor is een e-mailcampagne opgezet, waarmee op voor jongeren belangrijke momenten contact met hen gezocht werd. Bij de start van het schooljaar, aan het begin van het nieuwe kalenderjaar, rond de toetsweken van april/mei en net voor de zomervakantie. Met voor de jongeren interessant aanbod van de bibliotheek. Veel aangeklikte onderwerpen waren Lezen voor de lijst en Werkstuk of boekpresentatie maken. Waar eerder gestart werd met veel verschillende onderwerpen per mailing, is dit later teruggebracht naar 1 of 2 onderwerpen per mailing. Andere geleerde lessen: meer contactmomenten, kortere teksten en meer focus op visuele aantrekkelijkheid.  
 
WhatsApp community voor bibliotheken 
Dan een pilot van Cubiss en de Bibliotheek Midden-Brabant, gericht op niet-verbonden ouders van jeugdleden binnen het segment I- Plannen en Rennen. Bob Derix (Cubiss) en Michelle Vleugels (Bibliotheek Midden-Brabant) vertellen over de eendaagse designsprint waarmee ze verkend hebben of deze doelgroep kansrijk is en op welke manier. Met als opbrengst: een pilot waarin een WhatsApp community getest wordt. Om ouders te informeren over leuke boeken en activiteiten voor enerzijds hun kinderen, en anderzijds voor henzelf. Over een tijdje kunnen de geleerde lessen uit deze pilot met alle bibliotheken gedeeld worden.  
 
Handreiking AVG-proof werken met Whize  
We sluiten de bijeenkomst af met een toelichting op de eerder met bibliotheken gedeelde handreiking AVG-proof werken met Whize, door BiSC-collega’s Margriet Meussen en Joris Haanstra. Aanleiding voor deze uitgave is dat bibliotheken het segmentatiemodel Whize gebruiken om te groeien van 4 miljoen leden naar 8 miljoen verbonden gebruikers (sectordoelstelling), maar dat dit op dit moment nog niet overal volgens de AVG-regelgeving gebeurt. Bibliotheken die na het lezen van de handreiking en het beluisteren van de toelichting nog vragen hebben, kunnen deze stellen via Iet Wiersma of Ilse Pullens.  
 
In 2025 organiseren BiSC en Cubiss opnieuw twee CRM-bijeenkomsten gericht op inspiratie en kennisdeling én twee hackathons waarin bibliotheken praktisch aan de slag gaan met CRM-projecten.  

Contact 
Heb je vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding van de afgelopen bijeenkomst of alvast voor de komende bijeenkomsten, laat het weten via Iet Wiersma (BiSC) of Ilse Pullens (Cubiss). 

(Beeld/bron: charlesdeluvio-AT5vuPoi8vc-unsplash)