Ervaringen uit de pilot
De pilot Digihulp Thuiszorg laat zien hoe samenwerking tussen de Bibliotheek, thuiszorgorganisatie, werkgeversservicepunt en MBO effectief kan bijdragen aan het versterken van digitale vaardigheden bij medewerkers in de zorg. Met initiatieven in regio Utrecht-Midden en Gouda heeft deze pilot een vaak moeilijk bereikbare doelgroep weten te activeren om te leren.
Door een gerichte training zijn zij beter in staat digitale apps te gebruiken die essentieel zijn voor hun werk, terwijl ook het zelfvertrouwen en de samenwerking zijn verbeterd.
De ervaringen uit deze pilot bieden waardevolle inzichten voor uitbereiding naar andere bibliotheken en werkgevers in de regio. Daarnaast blijkt dat een integrale aanpak, waarin bibliotheek, werkgever, gemeente en onderwijsinstellingen samenwerken, een cruciale rol speelt voor duurzame impact. Het succes van de pilot onderstreept het belang van maatwerk en samenwerking om inclusieve groei in de regio te realiseren.
We vroegen de Bibliotheek Nieuwegein naar de bevindingen.
1. Wat heeft de Bibliotheek Nieuwegein, specifiek het Taalhuis, geleerd van het bereiken van deze nieuwe doelgroep?
Het bereiken van deze doelgroep verliep via de werkgever, thuiszorgorganisatie Vierstroom. Dit benadrukt hoe belangrijk commitment vanuit werkgevers is. Zij faciliteerden niet alleen de trainingen, maar zorgden ook voor ruimte en uren voor hun medewerkers om deel te nemen.

Vierstroom benaderde actief hun werknemers met uitnodigingen, en tijdens de trainingen was er altijd iemand van Vierstroom aanwezig voor inhoudelijke vragen, bijvoorbeeld over HR-gerelateerde zaken.
Lees hier verder.
2. Welke rol speelt samenwerking met organisaties zoals Vierstroom en de gemeente in het succes van deze pilot?
De samenwerking met Vierstroom is essentieel gebleken. Als werkgever dragen zij de verantwoordelijkheid voor het trainen van hun personeel en zorgen ze voor randvoorwaarden, zoals tijd en uren voor deelname.
Een belangrijk inzicht was dat Vierstroom een behoefte signaleerde aan inloopmomenten, omdat veel communicatie-uitingen en processen digitaal verlopen.
Lees hier verder.
3. Hoe kan de bibliotheek bijdragen aan het opschalen van deze pilot naar andere werkgevers en gemeenten?
De bibliotheek kan haar ervaringen en succesverhalen delen met andere bibliotheken, werkgevers en gemeenten, bijvoorbeeld via presentaties, bijeenkomsten en het delen van praktische handleidingen.
Het is belangrijk om te laten zien dat het laagdrempelig kan worden georganiseerd door samen met werkgevers trainingen, supportmiddagen of inloopmomenten te faciliteren bij de bibliotheek.
Lees hier verder.
4. Wat zijn volgens jullie de grootste barrières voor mensen met lage basisvaardigheden om digitaal vaardiger te worden, en hoe speelt de bibliotheek hierop in?
Veelvoorkomende barrières zijn:
- Attitude: angst, onzekerheid of schaamte.
- Toegang: gebrek aan technologie of internet.
- Onbekendheid: niet weten waar men hulp kan krijgen.
- Tijd en prioriteit: dit geldt voor zowel werkgevers als individuen.
- Complexiteit: digitale tools zijn vaak niet toegankelijk genoeg.
De bibliotheek speelt hierop in door een veilige omgeving te creëren en activiteiten te bieden die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep.
Dit doen we op verschillende manieren, door in de bibliotheek of op locatie inloopmomenten te faciliteren, thematische workshops aan te bieden, maar ook door ons te richten op communities waarbij sociale verbinding en gedeelde verantwoordelijkheid onderdeel is van het leerproces. We nauw werken samen met verschillende partners om de doelgroep te bereiken via vertrouwde kanalen.
5. Welke mogelijkheden zien jullie om de bibliotheek meer te positioneren als plek voor persoonlijke en professionele ontwikkeling?
Positioneer de Bibliotheek als serieuze ondersteunende partner als het gaat om basisvaardigheden en persoonlijke ontwikkelingen en draag daarbij uit hoe dit kan bijdrage aan professionele ontwikkeling. Dit willen we realiseren door het voortzetten en faciliteren van inloopuren en door het delen van succesverhalen en ons aanbod via verschillende kanalen. En ook samenwerkingen met lokale partners cq. stakeholders om zo het bibliotheekaanbod te promoten als onderdeel van duurzame inzetbaarheid.
6. Wat was de winst voor de Bibliotheek Nieuwegein in dit project?
Een belangrijke winst was het inzicht dat deelnemers vooral waarde hechten aan samenkomen, gehoord worden en ervaringen delen. Dit resulteert in een vervolg met inloopuren, waardoor de bibliotheek een ontmoetingsplek wordt. Vanuit de functie als ontmoetingsplek kunnen we direct behoeften ophalen bij de doelgroep en hierop weer inspelen met ons aanbod.
Daarnaast ontdekten we dat medewerkers cliënten bezoeken die zelf ook baat kunnen hebben bij onze diensten. Door medewerkers als ambassadeurs in te zetten, vergroten we onze zichtbaarheid en versterken we de samenwerking.
7. Wat vinden jullie nog meer leuk om over de pilot te vertellen?
Deze pilot heeft aangetoond hoe waardevol het is om samen te werken met werkgevers en hoe kleine stappen, zoals een training of inloopmoment, een grote impact kunnen hebben. Het versterkt niet alleen de digitale vaardigheden van werknemers, maar bouwt ook bruggen naar moeilijk bereikbare doelgroepen via hen.
(foto/bron: pexels-karolina-grabowska-7195310)