Een cruciaal aspect is dat de regie bij de werkgever blijft liggen; zij blijven verantwoordelijk voor de training van hun personeel. De bibliotheek kan hen ondersteunen met bestaande diensten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en basisvaardigheden, wat weer een bijdrage kan leveren aan de professionele ontwikkeling van de medewerkers. Voor succes is het essentieel dat werkgevers hun vraagstukken rondom digitale vaardigheden breder benaderen dan alleen het aanleren van specifieke applicaties of tools die nodig zijn voor het werk.
Het gaat erom medewerkers te voorzien van algemene (digitale) basisvaardigheden, zodat zij flexibeler kunnen omgaan met technologie in uiteenlopende contexten. Dit vraagt om een visie van werkgevers die verder kijkt dan directe werkprocessen en investeert in de duurzame inzetbaarheid en persoonlijke en professionele groei van hun medewerkers.
Om dit proces te ondersteunen, is een nauwe samenwerking nodig met stakeholders, regie, (tijds)investering en visie vanuit de werkgever, inclusief gemeenten, om structurele financiering, duurzame inzetbaarheid en promotie te waarborgen.
Het is dan ook noodzakelijk en van belang dat de werkgever bereid is om zijn vraagstuk omtrent digitale basisvaardigheden breder te trekken dan alleen instructies op de eigen applicatie of digitale tools die medewerkers moeten gebruiken tijdens het werk.