Victor Bergen Henegouwen zegt een ‘techneut’ te zijn. Hij ontwikkelt al vele jaren algoritmen voor het toegankelijk maken van muziek. En tegenwoordig ook voor literatuur. Maar vraag deze techneut naar de metadata die hij daarvoor gebruikt en de betrokken lezer in hem staat op: Het hele boek, de volledige tekst neem hij als uitgangspunt voor een zinvolle rangschikking. Dat heet Bookarang).

Met een haakje inderdaad. In deze venture zet Victor vraagtekens bij bestaande aanbevelingstechnieken voor boeken. Want boekverkopers zijn commercieel gedreven. En verkopen u na een Herman Koch er graag nog ééntje. Bookarang) is de ideale support voor de professional die lezers wil inspireren om verder te lezen. Waar ze op dat moment dan ook zijn.

Jaring Hiemstra was een gewone organisatieadviseur. Maar nadat hij kennismaakte met de wondere wereld van datawetenschappen richtte hij Ynformed op. Met een team van wiskundigen, econometristen en ander datavolk maken ze daar een einde aan onze “happyness not to know”. Want als je als organisatie daadwerkelijk de patronen in je data analyseert, weet je precies welke klanten je wanneer gaat verliezen. En roep je dan tegen Jaring dat je dat allang weet, stelt hij die ene, meest relevante vraag: wat ga je er aan doen dan?

Beide heren luisterden op 9 november de innovatiemiddag van BiSC op. Peter van Eijk had deze line up persoonlijk gekozen uit zijn vele ontmoetingen op het thema bibliotheekvernieuwing. Met de bedoeling om mooie voornemens om te zetten in beweging. En bewegen deden de vertegenwoordigers van de Utrechtse bibliotheekorganisaties die die middag naar Bunnik waren gekomen. Met veel humor en inlevingsvermogen overwoog men de geboden opportunities.

Waar overigens geen einde aan leek te komen want BiSC had ook nog een workshop georganiseerd over kostentoedeling voor het organiseren van activiteiten op digitale vaardigheden. Edwin van der Zalm (Van der Zalm Interim management en advies) en Marcel Ribbers (BiSC) reikten de mentale en financiële argumenten aan waarmee onze bibliothecaire diensten door gemeenten betaald kunnen worden op basis van de beleidsmatige effecten. In plaats van ze als goedwillende subsidie te zien.

“Waar kan ik tekenen?”, was een opmerking na de presentatie van Bergen Henegouwen. Stel je voor dat wij onze klanten nu toch echt op basis van de eigen collectie diepgravend kunnen adviseren. Daar gaan we in onze provincie zeker iets van zien. De datawetenschap van Hiemstra is minder aaibaar. Maar ook een kant van dezelfde medaille. Klanten kennen en de collectie rangschikken. Het ene doen en het andere niet laten. Innoveren, opschieten.