Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

Goed nieuws: contract met Whize-leverancier verlengd t/m december 2025!

Geplaatst: 21 december 2023

Goed nieuws: contract met Whize-leverancier verlengd t/m december 2025!

Geplaatst: 21 december 2023

Ook de komende twee jaar toegang tot klantsegmentatietool die bibliotheken helpt te groeien van 4 miljoen leden naar 8 miljoen verbonden gebruikers.  
 
Tot en met december 2025 zijn de Whize-data (voorheen Mosaic) weer beschikbaar voor alle bibliotheken in Nederland. Alle POI’s hebben namelijk de bestaande overeenkomst met twee jaar verlengd. En dat is goed nieuws!
 
De Whize-data zijn al sinds 2019 beschikbaar voor de bibliotheken in Nederland; de eerste jaren dankzij financiering van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Samenwerkende POI’s Nederland (SPN).  
 
Sinds juni 2021 betaalt elke POI voor de Whize-data en het gebruik van de Envisia-analysetool aan Whooz (de eigenaar van de Whize-segmentatie) jaarlijks een bedrag, naar rato van inwoneraantal. Dit contract loopt tot 7 december 2023. Omdat steeds meer bibliotheekorganisaties gebruikmaken van de data en we zien dat dit bijdraagt aan het werken aan de toekomstbestendige bibliotheek, hebben de POI’s gezamenlijk besloten om het contract te verlengen voor twee jaar. Elke POI regelt voor het eigen werkgebied het gebruik en de ondersteuning.  
 
Wat is Whize
Nederland kent ruim 8,1 miljoen huishoudens. In Whize zijn alle huishoudens ingedeeld in één van de 59 subsegmenten, die zijn samengevoegd in 11 segmenten. Het resultaat is een indeling die een duidelijk beeld schetst van de particuliere huishoudens in Nederland, voor wat betreft hun sociale demografie, levensstijl, cultuur en (consumenten)gedrag. De data wordt ontsloten via: ​ 

  1. De Whize-Guide: hiermee kun je tot op detailniveau kwalitatieve, actuele informatie opzoeken over de (sub)segmenten. Zoals interesses, lees-/luister-/kijkgedrag en vrijetijdsbesteding; 
  1. De Envisia-software: hiermee kun je voor een specifiek werkgebied of op basis van een ledenbestand een tabel genereren met daarin de kwantitatieve (procentueel en absoluut) verdeling naar hoofd- en subsegmenten​ én een kaartje waarop je kunt zien welk (sub)segment zich op welke plekken in het werkgebied bevindt​. 

Waarom is het segmenteren van huishoudens interessant? 
Segmentatie is het opsplitsen van mensen in groepen van individuen met specifieke overeenkomsten in kenmerken, voorkeuren en gedragingen. De bibliotheek is er voor iedereen en mensen zijn niet in hokjes te verdelen. Toch is het slim om (potentiële) leden en bezoekers, op basis van bepaalde gemeenschappelijke overeenkomsten, in groepen in te delen. Op die manier kun je ze benaderen met aanbod en een boodschap die beter aansluit op hun behoeften. Door meer focus aan te brenegn, verhoog je je relevantie als bibliotheekorganisatie en vergroot je de efficiëntie van de marketing- en communicatie-inspanningen. Zo zetten we samen stappen van 4 miljoen leden naar 8 miljoen verbonden gebruikers.  
 
Ook in 2024 (en daarna) ondersteuning vanuit BiSC  
Alle 9 Utrechtse bibliotheekorganisaties kunnen begin 2024 een inwonersanalyse en ledenanalyse verwachten van BiSC. Deze data van Whize geeft inzicht in het werkgebied en huidige bereik van jouw bibliotheek en laat duidelijk zien binnen welke segmenten de bibliotheek het meest en het minst kansrijk is. Daarnaast plannen we graag een adviesgesprek met elke bibliotheek, om samen in te gaan op hoe deze data geïnterpreteerd kan worden en hoe je deze kunt toepassen. BiSC zet daarnaast in 2024 en 2025 in op kennisdeling en inspiratie rondom klantsegmentatie met Whize, zodat we als Utrechts bibliotheeknetwerk zoveel mogelijk profiteren van het verlengde contract.  

Contact 
Heb je vragen over dit bericht, neem contact op met Iet Wiersma, Adviseur Innovatie bij BiSC. 

(Foto/bron: Mikhail Nilov; pexels; 6620429)