Naar aanleiding van mijn vorige blog kreeg ik allerlei vragen over het locatie hiërarchie model van Pine en Gilmore. Laten we het model er daarom maar eens bij pakken en er meer in detail naar kijken. Het principe is simpel: er is meestal sprake van een hiërarchie als het gaat om de manier waarop organisaties zich manifesteren en presenteren, zowel in de fysieke als in de virtuele wereld.

Piramiden
Enerzijds zijn er plaatsen waar een organisatie zich zeer nadrukkelijk manifesteert. Deze zijn over het algemeen gering in aantal. Indien er sprake is van een vlaggenschip (de ultieme representatie) is dit er meestal maar één, vaak het hoofdkantoor in de fysieke wereld of de website in de virtuele wereld. Maar soms is het hoofdkantoor alleen maar een (weinig indrukwekkend) gebouw en kiest een organisatie ervoor zich vooral te laten zien via ‘experience hubs’. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de Cool Blue winkels. Daarnaast zijn er plaatsen waar een organisatie wel zichtbaar is, maar minder nadrukkelijk en soms zelfs ‘toevallig’ (een verdwaalde folder of een zoekresultaat in Google). Pine en Gilmore hebben dit aanschouwelijk gemaakt met behulp van twee piramiden: één voor de fysieke wereld en één voor de virtuele wereld.

Utrecht
In het bijgaande plaatje heb ik de vertaling gemaakt voor de provincie Utrecht. Als voorbeeld voor het vlaggenschip in de fysieke wereld noem ik nu altijd het Eemhuis in Amersfoort, maar binnen afzienbare tijd zou ook Bibliotheek Neude een beeldend voorbeeld kunnen vormen. Op het niveau van experience hubs zijn er in de provincie ook een aantal fraaie voorbeelden te vinden.

Balans
Pine en Gilmore bepleiten op basis van hun model te streven naar zoveel mogelijk overeenstemming tussen de manifestatie in de fysieke en in de virtuele wereld. Waarbij overigens niet noodzakelijkerwijs alle componenten moeten worden ingevuld. Die balans zie ik bij bibliotheken nog niet terug. Waar we over het algemeen heel goed weten hoe we ons in de fysieke wereld moeten presenteren, blijft dat in mijn optiek in de virtuele wereld nog behoorlijk achter. Daar kom ik in mijn volgende blogs natuurlijk graag op terug. Wordt vervolgd.

Klik om te vergroten

Terug naar de nieuwsbrief