Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Nieuws

De veranderende rol van de leesconsulent 

Geplaatst: 17 oktober 2022

De veranderende rol van de leesconsulent 

Geplaatst: 17 oktober 2022

Terugblik Leiderschap in Lezen-sessie 11 oktober 

In de bibliotheeksector ervaren we dat de rol van de leesconsulent verandert. Dit werd door de sprekers op het symposium op 20 september bevestigd; lees hier het verslag. Maar op welke manier verandert die rol en wat betekent dit voor de (vak)ontwikkeling van de leesconsulent? En hoe ga je hiermee aan de slag binnen je eigen organisatie? Op deze centrale vragen gaven we antwoord op de eerste verdiepingssessie op 11 oktober. 

Renske Jongejan (Cubiss) en Chantal Cunnen (Bibliotheek Midden-Brabant) lieten zien hoe Bibliotheek Midden-Brabant kijkt naar de rollen van hun leesconsulenten en hoe hun (vak)opleiding in elkaar zou moeten steken. Daarnaast vertelden Cubiss-collega’s Ingrid de Jong en Lonneke Jans over de opleiding Digitale Geletterdheid die Cubiss ontwikkelt en test ter aanvulling op de opleiding tot Leesconsulent.  

Keuzes in je team 
Het opleidingsplan van Bibliotheek Midden-Brabant gaat uit van het gehele team. Als educatiemanager kun je keuzes maken die gezamenlijk leiden tot een team met goede basiskennis bij iedereen, en tegelijkertijd de juiste specialisaties bij verschillende mensen. Chantal en Renske pleiten ervoor goed te kijken naar iemands talenten en ambities. Kijk aan de hand daarvan wie je in welke expertise verder wilt opleiden.  

“Iedereen volgt de opleiding tot leesconsulent; dat is echt de basis. Vanuit daar kun je verder bouwen aan kennis en kun je kijken wie waar het sterkst op zal zijn. Daar maak je een plan op. Geef in het team vervolgens ook de ruimte voor die opleidingen en ook voor het intern aan elkaar doorgeven van kennis. Dat kan door interne momenten te organiseren waarop iemand een bepaalde expertise met het hele team deelt, maar dat kan ook door het maken van een appgroep bijvoorbeeld.” 

Digitale geletterdheid 
Digitale geletterdheid is een thema dat ervoor zorgt dat de rol van de bibliotheek, en dus ook van de leesconsulent, in rap tempo verandert. We moeten er iets mee, dat is wel duidelijk. Maar wat? Ingrid de Jong pleitte voor het maken van strakke keuzes. Waar ben je van als educatieve bibliotheek als het gaat om digitale geletterdheid? Bibliotheken hebben als belangrijk rol om kinderen op school mede op te leiden tot kritische burgers die informatie op de juiste manier tot zich kunnen nemen. Ingrid adviseert daarom je als bibliotheek in de dienstverlening naar het onderwijs te focussen op informatievaardigheden en mediawijsheid. Dat zijn de subthema’s die gaan over leren en informeren.  

Mede daarover, maar over nog veel meer, gaat de opleiding ‘digitale geletterdheid’ die Cubiss op dit moment ontwikkelt en test als aanvulling op de opleiding tot leesconsulent.  

Terugkijken 
Ben je nieuwsgierig naar wat er precies is besproken op 11 oktober en welke vragen er allemaal nog meer zijn beantwoord? Kijk de opname dan hier terug. 

En verder… 
8 december is alweer de laatste verdiepingsbijeenkomst in de reeks over Leiderschap in Lezen. We staan dan met een nader te bepalen spreker stil bij ‘de zichtbaarheid van de educatieve bibliotheek bij partners en stakeholders’. We willen vragen beantwoorden als: ‘Hoe ga je het juiste gesprek aan met onderwijs en politiek’? ‘Hoe kom je met de juiste mensen aan tafel’? ‘En hoe zorg je ervoor dat je niet verdwaald in verschillende impulsgelden, maar dat je een sterke basis kunt behouden in je dienstverlening’?