Jazeker, lees vooral rustig door… Dat heb ik ook gedaan op het moment dat ik een nieuwsbrief of uitnodiging ontving van één van de negen bibliotheken in het Utrechtse Netwerk en deze vraag ook in mij opkwam. Dat wil niet zeggen dat het artikel slecht geschreven was of fouten bevatte. Het sprak mij alleen niet altijd aan.

De oorzaak was in veel gevallen snel duidelijk; een uitnodiging voor een kinderactiviteit, een nieuw jeugdboek of iets dergelijks. Voor mij, als getrouwd man zonder kinderen, totaal niet relevant. Maar voor hetzelfde geld zou dit bericht voor een moeder met 2 dochters of een jeugdlid een schot in de roos zijn. En daar zit ‘m de crux.

De bibliotheken hebben zo veel te bieden. Boeken, taaleducatie, muziek, workshops, films, lezingen, E-books, pubquizzen, voorleessessies en computereducatie. Maar het is ook vooral een veilige plaats om jezelf uit te dagen, te ontwikkelen, of om te ontspannen. Deze dingen kunnen nooit voor iedereen allemaal interessant zijn, daar is het pakket producten en diensten nu eenmaal veel te groot voor.

Je kunt niet voor iedereen altijd relevant zijn. Dat betekent dat je bij communicatie met doelgroepen moet doseren en keuzes maken. Dat is aan de ene kant heel moeilijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Voorwaarde is dat je beschikt over de juiste data en tools en inspiratie hebt voor het inzetten ervan. En daarbij, Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd. Begin dus klein en breid stapje voor stapje uit.

Wij bij BiSC hopen dat de Utrechtse bibliotheken allemaal heel enthousiast worden over de mogelijkheden om te personaliseren en ons uitdagen mooie, nieuwe, succesvolle campagnes te ontwikkelen.

 

Terug naar de nieuwsbrief