Jaaroverzicht 2022

Mooi rapportcijfer vervoersdienst BiSC in 2022

In onder meer het toetsingskader voor de activiteiten van de provinciale ondersteuningsinstelling, zoals opgenomen in de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob), is te lezen dat ‘een provinciale ondersteuningsinstelling verantwoordelijk is voor de distributie van fysieke werken door middel van het interbibliothecair leenverkeer binnen de provincie of provincies’. BiSC heeft hier in 2022 de doelstelling aan gekoppeld bij te dragen aan een relevant en vitaal bibliotheeknetwerk door uitvoering van de distributie van fysieke werken tussen bibliotheken. En we kunnen concluderen dat we hier in 2022 goed in zijn geslaagd!

De doelen voor 2022
Bibliotheken vormen gezamenlijk een uitgebreid netwerk dat leden toegang geeft tot de collecties van de bibliotheken in Nederland. Om het gevraagde materiaal snel bij de lezers te krijgen, is een efficiënte logistiek onmisbaar. BiSC pakt deze taak op, onder meer door in te zetten op maximale invulling van het gevraagde IBL-vervoer op basis van een eerlijke verdeling van de beschikbare middelen. En door het borgen van de gevraagde prijs-kwaliteitverhouding.

Resultaten
Mooi om te melden dat de vervoersdienst van BiSC de overeengekomen dienstverleningsafspraken in 2022 voor 100% heeft gerealiseerd, dat alle ritten conform afspraak hebben plaatsgevonden en dat er geen klachten zijn binnengekomen. En dat daarbij het volume aan vervoerde materialen ten opzichte van 2021 met 3% is gestegen.

Zijn we er dan, hiermee?
Zeker niet! We zien nog volop uitdagingen:

• Door krimpende collecties zijn er meer transportbewegingen noodzakelijk. Dit betekent meer uren-inzet en meer brandstofverbruik (naast de gestegen brandstofprijzen). Hier zullen we met elkaar een antwoord op moeten vinden.
  • We zien een toename van het aantal adressen, onder meer in verband met de groeiende belangstelling voor het programma De Bibliotheek op school. Ook dit betekent meer uren en kilometers.
  • We willen graag meer inzetten op duurzame mobiliteit. Hierbij ligt de focus op het minimaliseren van uitstoot en ervoor zorgen dat we op een zo efficiënt mogelijke manier onze activiteiten uit kunnen voeren.
  • En ook duurzame inzetbaarheid heeft extra onze aandacht. Zowel onze collega’s als de medewerkers van de bibliotheken dienen gezond en vitaal hun werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Kortom: we hebben een mooi 2022 gedraaid. Met volop uitdagingen voor de periode erna. Daarover meer in ons Jaaroverzicht van 2023….

Meer informatie?
Mail of bel met Geert Welten

(Foto/bron: Pexels, Barry Tan, 7994953)