Jaaroverzicht 2022

Vernieuwen zonder (provincie)grenzen

Dat (bibliotheek)innovatie zich niet laat beperken door provinciegrenzen is wel duidelijk. Zeker niet als je er een extra dosis commitment én samenwerking aan toevoegt. In 2022 berichtten we een aantal keren over PLEK 3. BiSC is weliswaar niet direct betrokken bij de ontwikkeling en realisatie van dit traject, maar we vinden het wel belangrijk om PLEK 3 extra onder de aandacht te brengen. Als ‘schoolvoorbeeld’ – bibliotheekvoorbeeld – van een initiatief dat sterk bijdraagt aan waar we gezamenlijk vol voor gaan: de versterking van de positie van de bibliotheek als plek voor een contextrijke leeromgeving.

PLEK 3 is gericht op kinderen (vanaf groep 6 t/m brugklas) die gemotiveerd zijn om een taalimpuls te krijgen en die via taal hun talenten beter willen ontdekken. Om zo persoonlijk te groeien zodat zij hun toekomstige rol in de maatschappij beter en gerichter kunnen invullen. Een initiatief dat ook antwoord geeft op de vraag of de Bibliotheek vanuit haar maatschappelijke opdracht een rijke leeromgeving kan zijn. Het antwoord? Ja! Onderwijs en leren vindt allang niet meer uitsluitend thuis of op school plaats. PLEK 3 positioneert de Bibliotheek als rijke derde leeromgeving voor kinderen en jongeren in kwetsbare thuissituaties. De eerste leeromgeving is thuis, de tweede is school en de bibliotheek is de derde leeromgeving.

Het doel van PLEK 3 is om kinderen (vanaf groep 6 t/m brugklas) in een contextrijke omgeving, vanuit een onderzoekende en ontdekkende houding, te begeleiden bij en stimuleren tot taal- en talentontwikkeling om zo persoonlijk te groeien zodat zij hun toekomstige rol in de maatschappij beter en gerichter kunnen invullen.

PLEK 3 startte eind 2019 als pilot in het kader van de Gelijke Kansen Alliantie-agenda van het ministerie van OCW. Eind 2020 werd de pilot afgerond. Bibliotheek Lek & IJssel en Bibliotheek Venlo kozen hierin ieder een eigen vorm en werkwijze, passend bij de lokale situatie. In maart 2021 organiseerde de KB in samenwerking met Bibliotheek Lek & IJssel, Bibliotheek Venlo en Regioplan beleidsonderzoek in Amsterdam, een webinar waarin de ervaringen met en bevindingen van de pilot PLEK 3, centraal stonden. Een sleutelrol bij dit alles is weggelegd voor Bibliotheek Venlo, die het plan van PLEK 3 bedacht en verder heeft uitgewerkt. Ook ontwikkelde Bibliotheek Venlo de website van PLEK 3

In september 2022 informeerden we in de BiSC-nieuwsbrief over de informatiebijeenkomst van Cubiss over PLEK 3, voor alle Limburgse, Noord-Brabantse en Utrechtse bibliotheken.

Of PLEK 3 werkt? In december presenteerden we een overzicht van ervaringen, resultaten en inspiratie…kijk hier verder!