Jaaroverzicht 2022

Samen (komen we) verder!

2022 was ook het jaar waarin de samenwerking met Cubiss steeds meer inhoud én vorm heeft gekregen. In eerdere BiSC-Jaaroverzichten en in onze nieuwsbrieven noemden we onze samenwerking al, en – bij het verschijnen van dit Jaaroverzicht – is de samenwerking inmiddels nóg een stap verder gebracht: het samenwerkingsverband Cubiss-BiSC is op 1 januari 2023 extra verstevigd door de krachten ook formeel te bundelen. Onder het motto ‘Samen Verder’ versterken Cubiss en BiSC de coproductie op innovatiegebied in drie provincies, met zowel onze netwerkpartners als externe partijen.

Een aantal voorbeelden van gezamenlijke Cubiss-BiSC-activiteiten in 2022:

• De samenwerking tussen BiSC en Cubiss op het gebied van Educatie en Basisvaardigheden is in 2022 verder uitgebouwd. Zo leverde Cubiss (zoals in 2020/2021) de projectleider voor Educatie & Basisvaardigheden en ook trokken tal van Cubiss-adviseurs samen met BiSC op in het bieden van ondersteuning aan de Utrechtse bibliotheken op het gebied van Educatie en Basisvaardigheden. Zie ook het artikel Educatie en Basisvaardigheden in 2022 in dit Jaaroverzicht.

In de periode van 8 juni tot en met 8 december 2022 organiseerden Cubiss-BiSC een reeks bijeenkomsten Leiderschap in Lezen, voor HR-verantwoordelijken van de bibliotheken (en hun partners) in de provincies Utrecht, Limburg en Noord-Brabant. Met onder meer een symposium over de veranderende rol van de educatiemanager in onze alsmaar veranderende maatschappij. Lees hier verder over ervaringen en uitkomsten.

Samen met de KB en Netwerk Mediawijsheid verzorgden Cubiss-BiSC de webinar voor ouders over mediaopvoeding.

Op 27 september organiseerde Bibliotheek De tweede verdieping de drukbezochte (!) conferentie Positieve gezondheid, in samenwerking met Cubiss en BiSC, waarvan hier een verslag

In oktober organiseerden we samen met Cubiss het symposium Kansengelijkheid voor jongvolwassenen. Check hier de Aftermovie.

• En dan was er natuurlijk de CRM Hackaton op 17 november bij BiSC in Bunnik. Volgens deelnemers … voor herhaling (en extra verdieping) vatbaar
  • Van een totaal andere orde: eind 2022 was er de Kennisdag Logistiek, waarbij de collega’s van logistiek onder meer op anti-slipcursus zijn gegaan (veiligheid voorop!). Het was ook meteen een primeur dat de collega’s van de vervoersdiensten van BiSC & Cubiss hierin samen ‘optrokken’. Ook het gegeven dat onze collega Geert Welten zowel coördinator logistiek bij BiSC als bij Cubiss is, maakt dat we extra in staat zijn om kennis en expertise op het gebied van logistiek, IBL, vervoer en bijvoorbeeld ook duurzaamheid te kunnen uitwisselen tussen de drie provincies Limburg, Brabant en Utrecht.

• En ook breder vindt er uitwisseling van kennis tussen BiSC en Cubiss plaats. In 2022 waren er 2 gezamenlijke kennisdagen voor de collega’s van BiSC en Cubiss rondom trends, ontwikkelingen en ervaringen in (en buiten) het veld. Want samen werken betekent ook samen leren.

Oftewel: samen verder!