Jaaroverzicht 2022

Vernieuwen mét het netwerk!

‘Bibliotheken faciliteren: uitvoeringsplan voor het Utrechts bibliotheeknetwerk 2021-2024’, zo heet het uitvoeringsplan van BiSC. Vooral het woordje ‘voor’ is wat dit betreft interessant. Het plan regelt inderdaad de verschillende activiteiten die BiSC voor het Utrechts bibliotheeknetwerk oppakt – met veel plezier – zoals het interbibliothecair leenverkeer voor transport van de provinciale collectie, het provinciaal ICT-beheer en ontwikkelingstaken en bijvoorbeeld ondersteuning op het gebied van educatie en basisvaardigheden. Maar minstens zo belangrijk is dat we dit doen mét het netwerk. En dit gebeurde zeker ook weer in 2022. We geven twee – geheel verschillende – voorbeelden van activiteiten waarin we samen optrokken. Om samen te leren en samen te werken aan vernieuwing.

Kernverhaal schrijven
Op 7 april 2022 organiseerde de Provincie Utrecht samen met VNG Utrecht een Informatiemarkt voor nieuwe gemeentebestuurders en raadsleden. ‘Besturen doe je samen’ zo heette deze markt op het provinciehuis. Het Provinciaal Directieoverleg Utrechts Bibliotheeknetwerk was uitgenodigd om het Utrechtse bibliotheekwerk podium te komen geven. Een mooie uitdaging om samen het verhaal van de bibliotheek (‘pitch’) aan te scherpen en te presenteren. En het resultaat mocht er zijn. De presentatiestand van het Utrechtse Bibliotheeknetwerk mocht zich verheugen op veel aanloop, geïnteresseerde bezoekers en mooie gesprekken. Daarnaast hebben veel nieuwe raadsleden kennisgemaakt met de activiteiten en diensten van de bibliotheken, waaronder het Informatiepunt Digitale Overheid en de publiekscampagnes. Lees hier verder. Zie ook de presentatie van het Utrechts bibliotheeknetwerk op de website van VNG Utrecht

McInnovate…?
Vrijdag 3 juni 2022 vond er iets speciaals plaats bij de McDonald’s in Utrecht. Te gast was ‘De Bibliotheek’; twee bibliotheken zelfs. Een verrassende ontmoeting? Op het eerste gezicht misschien wel. Maar uiteindelijk toch ook weer niet…! Er werd die dag een gezamenlijke verklaring getekend in het kader van de pilots ‘Bieb op de Werkvloer’ en ‘Jongeren bereiken vanuit het IDO’. Hierin onderzochten respectievelijk McDonald’s Utrecht met de Bibliotheek Utrecht en McDonald’s Amersfoort met de Bibliotheek Eemland, samen met BiSC, hoe de samenwerking op het gebied van (digitale) basisvaardigheden tussen McDonald’s en de bibliotheken vormgegeven kan worden. De samenwerkende partijen gingen samen op zoek naar één of meerdere concrete diensten waarmee de bibliotheek van toegevoegde waarde is voor de werknemers van McDonald’s op het gebied van het participeren in de informatiesamenleving en een leven lang ontwikkelen. Lees hier verder over het project en over de bevindingen

Vergroten publieksbereik vereist een geschikt innovatieklimaat
Heeft laatstgenoemd experiment inderdaad geleid tot een nieuw product of een nieuwe dienst waarmee het Utrechts bibliotheeknetwerk zijn publieksbereik aanmerkelijk kan verhogen? Niet meteen. Maar we leren veel. Lang niet alle ideeën voor vernieuwing bereiken uiteindelijk als succesvolle innovatie de gebruikers. Een innovatie laat zich nu eenmaal niet via een standaardproject ontwerpen, ontwikkelen en daarna ‘uitrollen’. Wat we vooral doen is werken aan een innovatieklimaat, waarbij je probeert, creëert, samen leert, weer opveert en doorgaat. Zoals met deze pilot. Die is ten einde, maar ‘Bieb op de Werkvloer’ ontwikkelt zich door, in een andere vorm, in een andere samenwerking, op een andere plek. Zo is Bibliotheek De tweede verdieping, gewapend met de nieuwverworven kennis, een pilot gestart met het distributiecentrum Jumbo Supermarkten in Nieuwegein.

We houden je op de hoogte!

(Foto/bron: vngutrecht.nl)