Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Naar de maatschappelijke bibliotheek WegWijzer Werkplaats Warenhuis Voor bibliotheken in transitie

Jaaroverzicht 2020

Jaaroverzicht 2020

Provinciaal Campagne Programma – op naar meer gebruikers (tevredenheid)

Vanuit het Provinciaal Campagne Programma zijn in 2020 een aantal mooie, concrete stappen gezet bij het faciliteren van campagnes. Om zo de Utrechtse bibliotheken écht te laten werken met de marketingcampagnetool en om samen ervaringen op te doen en te leren. Mét tastbare resultaten.
Welkomstcampagne
Want hoe kunnen we met behulp van de marketingcampagnetool er bijvoorbeeld voor zorgen dat nieuwe bibliotheekleden zich extra welkom voelen? We ontwikkelden een welkomstcampagne, waarin nieuwe leden uit het SMP een welkomstmail ontvangen van de bibliotheek waar zij zich hebben ingeschreven. En waarin de bibliotheek de gebruiker kan attenderen op de verschillende diensten die ze te bieden heeft.
24/7 Online open
En wat te denken van de campagne ‘Alle Utrechtse bibliotheken 24/7 Online open’ (print en online), waarin we zowel leden als niet-leden, leners én lezers hebben bereikt met de boodschap dat er altijd een passend aanbod voor leren, recreëren en werken te vinden is bij de bibliotheek.
Geautomatiseerde emailcampagnes
Of hoe kunnen we met behulp van geautomatiseerde emailcampagnes de tevredenheid en loyaliteit vergroten, bij bestaande leden en nieuwe doelgroepen van de bibliotheek? Dit doen we met behulp van het Smart Marketing Platform en met de inzet van onze CRM-marketeers. We hebben ervaring op kunnen doen met hoe je met behulp van beschikbare klantdata geautomatiseerde emailcampagnes opzet. En hoe je deze optimaliseert.
Alle Utrechtse bibliotheken hebben nu inmiddels meerdere campagnes lopen voor jeugdleden, volwassen en kaartkopers en zijn hier enthousiast over. Geautomatiseerde emailcampagnes zijn een niet meer weg te denken communicatiemiddel voor bibliotheken geworden.
Bibliotheken kunnen zelf, of met hulp van de campagnemarketeers van BiSC, via het Smart Marketing Platform campagnes inrichten, doelgroepen selecteren en via een dashboard de resultaten (‘open rates’, ‘click throughs’, ‘respons’ en ‘conversie’) direct bekijken.
In de Blauwdruk Provinciaal Campagneprogramma zijn tien campagnes gedefinieerd voor de doelgroepen jeugdleden, volwassen leden en kaartkopers. De meeste campagnes worden door de Bibliotheken in het Utrechtse netwerk toegepast.